Založ si blog

Si už konečne na mňa hrdý, Otec? ! 8. časť

Rozprávač: Mária Vargová Dezidera požiadala o pomoc, aby postrážil chlapca po pohrebe. Musela si niečo ešte v práci vybaviť.
MIšo Varga, syn: Ujo Deži, vyzeráte hrozne utrápene.
Dezider: Odpusť mi chlapče. Aj boh nech mi odpustí môj hrozný čin!
Mišo Varga: Ak sa tak budete trápiť ešte ochoriete.
Dezider: Moje trápenie ukončí iba priznanie, že som ti otca zavraždil!
Mišo Varga, syn: Nemá to cenu, iba tým ublížite sebe, aj mne. Lebo všetko sa oživí. Ja chcem si len otca pamätať ako sa o mńa staral.
Dezider: Farárov kázeň na pohrebe ma priviedla, že sa priznám. ak si svoj zločin neodpykám, skončím naveky v pekle. Ak aj farárovi poviem o vražde, nedá mi rozhrešenie, kým sa nepriznám. Ja chcem prijímať sväté prijímanie.
Mišo Varga: Ktovie, kde je môj otec?
Dezider: Preto sa musím priznať. Skypel vo mne hnev. Chcel som zabrániť, aby ťa týral!
Miško Varga, syn: Nespravil ste nič zlého. Chránil ste ma. Preto sa na Vás nehnevám, a neudal som Vás.
Dezider : Zabil som človeka. A nepovedal som to úradom. Už týždeň neviem spať. Som nepokojný. A často mávam výčitky svedomia. Roky som ho poznal. Musím nájsť pokoj v duši, aj keď viem, že pôjdem do väzenia.
Miško Varga, syn: Len to má trápi, že znova budem musieť ísť na políciu, súd. Ako predtým.
Dezider: Ak sa priznám, nebude nič také nutné, aby ťa volali na súd. Rovno odtiaľ idem najprv na spoveď a potom na políciu.
Rozprávač: Dezider a Miško sa dojímavo rozlúčili, keď prišla jeho matka domov. Dezider išiel rovno do kostola, kde sa bola možnosť každý deň od pondelka do piatku o tretej vyspovedať.
Dezider vošiel do spovednice/: Pochválen buď Ježiš Kristus, otče.
Spovedník: Pochválen aj tebe. Aké si spáchal hriechy, a kedy si sa naposledy spovedal?
Dezider /cítil vnútri veľké napätie/: Naposledy som sa spovedal pred dvoma mesiacmi..Spáchal som ťažký hriech otče, smrteľný.
Kńaz /vyzval Dezidera, keď bol dlho ticho/: Aký syn?
Dezider: Veľmi ťažký, otče. Bojím sa, že mi boh neodpustí.
Kńaz: Ak sa vyspovedáš, a urobíš pokánie, tak odpustí. Smrteľný hriech je zatajiť takéto konanie pri spovedi.
Dezider: Musím nabrať odvahu. Majte so mnou trpezlivosť.
Rozprávač: Kńaz iba znudene prikývol hlavou. Sebaľútosť, rôzne krivdy sa napočúval dosť, najmä od starých ľudí.
Dezider: Zabil som človeka.
Kňaz /ako by ho obliali vedrom studenej vody, prebralo ho to hneď: Ako zabil? Kedy?
Dezider: Minulý týždeň. Bol som na pohrebe, toho čo som zabil. A práve idem od jeho syna.
Kńaz: Ako ste ho zabil? Zrazil ste ho autom, nehoda?
Dezider: Zhodil som ho zo schodov. Dolámal si väzy. Na mieste bol mŕtvy. Ten prekvapený a vydesený pohľad na jeho tvári. Stále má to desí. A dnes na pohrebe sa to ešte zhoršilo.
Kńaz: Musíte sa ísť udať úradom. Iba tak nájdete pokoj. Prečo ste ho zavraždil?
Rozprávač: Dezider spovedníkovi vyrozprával smutný príbeh postihnutého Miška.
Kńaz: Chladnokrvná vražda to nebola. Do Miškovoho otca ste sotil, lebo Vás rozzúrilo, lebo týral syna. Hriech to je, lebo to nebolo v sebaobrane, keď sa nedá inak. Aj katechizmus dokonca dáva povinnosť chrániť ľudský život, aj za cenu, že sa tomu útočníkovi vezme život.
Dezider: A čo som mal robiť? Nechať ho tak? Volať políciu? Dovtedy by chlapca zamordoval.
Kńaz: Poznal ste svojho spolubývajúceho dobre. Mal ste skôr nahlásiť úradom. Alebo ste mal zostať podobu, kým tam Miško bude, zavolať sociálku, zabrániť.
Dezider: Dokonca aj jeho matka nebola proti nemu, ani sociálna pracovníčka. A ja som nemal možnosť vidieť rodičov, len cez Vianoce. Mám náročnú prácu na čas.
Knaz: Za to by Vás možno ani nemali odsúdiť do väzenia. Dosiahnete podmienku, nebol ste ešte súdne trestaný.
Dezider: Rozhrešenie mi nedáte, otče?
Kńaz: Až to oznámite úradom, vtedy Vám dám rozhrešenie.
Dezider: To budem už v base.
Kńaz: Nemám problém prísť aj tam, udeliť rozhrešenie aj sviatosť oltárnu vám udeliť. Ale vzhladom na povahu Vášho činu, by ste mal mať podmienku. Jediné, priťažujúce je, utiekol ste, a nepriznal ste sa.
Dezider: Bál som sa.
Kńaz: Nakoniec ste sa mi vyspovedal, a ste rozhodnutý sa priznať. Ak by ste tak neurobil, bolo by vám psychicky čím ďalej tým horšie.
Dezider: A kde je podľa Vás Pavol? V pekle, očistci?
Knaz: To neviem. Ale dôležitá je láska ku jeho synovi, ktorú mu prejavoval od detstva. A takého konania sa dopustil pod vplyvom alkoholu a ťaživých životných podmienok. Nie každý je schopný uniesť svoj kríž. Preto sú toľko samovrážd, depresii.
Dezider: Uľavilo sa mi. Napriek tomu čo ma čaká, pôjdem sa priznať. Ten pokoj, ktorý teraz mám v duši, stojí za to.
Rozprávač. Po duchovnom rozhovore v kostole Dezider išiel na políciu.
Deži: Dobrý deň, prišiel som sa priznať ku zabitiu môjho kamaráta….
Rozprávač: Pavol kamarát Dezider sa priznal polícii.

 

K O N I E C

Treba si naozaj dávať pozor čo si želáte, splní sa to. ..

03.03.2022

Tento článok nadviažem na ten, aby vydali Smernicu, aby obyvatelia boli chránení pred agresivitou v priamom prenose zasadanie NR SR, alebo tlačovky. A psychické zastrašovanie TV Noviny Markíza. Keď som začala v roku 2001 študovať na právnickej fakulte v Košiciach, telefonovala som si so spolužiačkou. Mala depresiu, lebo táto škola bola ťažká, aj keď sme iba začínali. [...]

Prečo obnovenie konštitučnej monarchie na čele s Habsburgovcami?

02.03.2022

Je to skôr fiction, než reality. Ale idem zo svojho pohľadu to napísať. Poslední Habsburgovci ako Mária Terézia, Sissie, jej nešťastný frustrovaný syn Rudolf, potom nástupca trónu František Ferdinand, ktorému pre blbý zákon vyradili manželku a deti z línie. Potom kladne sa zapísal aj už teraz bl. Karol Habsburský. A čo sa týka jeho potomkov, tak to nie je isté akí by [...]

EÚ by mala vydať Smernicu, ktorá. . . . .

02.03.2022

Teraz všetko dychá Ukrajinou, Putinom, okay. Celé dva roky to bola korona, Ak nie korona, Putin, tak je to drastické zdražovanie. Zamyslel sa niekto na tým, ako niektoré médiá a politici v NR SR, na tlačovkách zlé vplývajú na ľudí? -Matovič celé dva roky vrieskal po ľuďoch, desil ich, nezmyselné opatrenia na kovid. Neriešenie problémy občanov. Ako zle vplývajú [...]

SR prezidentka kultúra predstavitelia prijatie BAX

Čaputová: Akékoľvek snahy ovládať kultúru sú prejavom nekultúrnosti

19.04.2024 15:31

Štát má vytvárať predpoklady a podmienky pre kultúru a nie ju politicky ovládať, vyhlásila prezidentka.

Irán / vlajka / zástava /

Iránsky konzulát v Paríži obkľúčila polícia. Muž sa tam vyhrážal, že sa vyhodí do povetria

19.04.2024 15:01, aktualizované: 15:20

Muža polícia zadržala. Zásahová jednotka ho prehľadala a žiadne výbušniny u neho nenašla.

Medveď

V košickej zoo sa Xene narodilo medvieďa Ares

19.04.2024 13:08

Jeho genetická hodnota je mimoriadne cenná pre európsky záchranný program.

izrael, palestína, západný breh jordánu, evakuácia, amona

EÚ po prvý raz uvalila sankcie na izraelských osadníkov pre útoky na Palestínčanov

19.04.2024 13:07, aktualizované: 13:20

Palestínčania chcú, aby Západný breh bol súčasťou ich budúceho štátu.